Zamiast wojny

Autor:

Metafora wojny szkodzi. Szczególnie dzisiaj, kiedy organizacje zależą od ludzi, ich chęci do dzielenia się wiedzą, współpracy i kreatywności. Kiedy w biznesowych rozmowach coraz częściej mówi się o ekonomii współpracy, poszerza się zakres odpowiedzialności społecznej biznesu, a ideałem stają się organizacje turkusowe. Wojna w takich realiach wydaje się przeżytkiem i archaizmem. Ale co zamiast wojny? Jakimi metaforami zastąpić porównanie, które tak długo kształtowało myślenie o biznesie?

Sport

Pierwszy i oczywisty, ale wciąż skuteczny wybór.

W sporcie są wygrane, ale i zwycięskie remisy. Są ambitne cele, pot, krew i łzy i jest rywalizacja. Tam też jest walka, ale i czas na regenerację. Są przeciwne drużyny, ale ich zawodnicy znają się prywatnie i potrafią razem współpracować grając razem dla krajowych reprezentacji. Tam też jest ciężka praca i ciągłe dążenie do tego, żeby być lepszym. Jeśli czujesz, że kultura Twojej organizacji musi zawierać w sobie pierwiastek współzawodnictwa, to czerp pełnymi garściami ze sportu. 

Podróż

Cel (często bardzo ambitny), wyzwania, poszczególne etapy, spora dawka ryzyka i niepewności, a wreszcie przeciwności, które trzeba pokonać (przeciwności, a nie wroga). Metafora podróży stawia w centrum podróżnika walczącego ze swoimi słabościami, przygotowującego się do wyzwań, stawiającego czoła przeciwnościom. Podkreśla cel podróży, ale zakłada też modyfikacje drogi, którą obraliśmy. Taka metafora przyda się organizacjom, które chcą podkreślić konieczność rozwoju (ale nie ekspansji) i skierować uwagę na wewnętrzną gotowość do działania (w wojennej metaforze nazywaną mobilizacją). Podróżnikiem może być i cała Twoja organizacja i każda pracująca w niej osoba.

Pionier/Odkrywca

Jeśli zwykła podróż to za mało, jeśli w swojej branży czujesz się jak w dżungli, wrogość okoliczności i mnogość przeciwieństw chcesz podkreślać, spróbuj metafory pioniera. Tam też jest miejsce na heroiczny wysiłek, ale też jest sporo miejsca na kreatywność, nieszablonowość, stawianie trudnych pytań i szukanie nieoczywistych odpowiedzi.

Orkiestra

Masz w tej opowieści hierarchię, masz znowu pot, krew i łzy w dążeniu do mistrzostwa (ale nie eliminacji przeciwników), masz czas prób i czas występu, kiedy każdy musi dać z siebie wszystko. Jest tu dyrygent, ale jest też miejsce na pracę zespołową – wzajemne słuchanie się i dogrywanie. Jest wreszcie publiczność, dla której przygotowywane są kolejne koncerty. Jeśli w metaforze wojny pociągała się struktura i porządek, metafora orkiestry może okazać się dobrym zamiennikiem.  

Fakt, że metafora wojny tak zadomowiła się w biznesie jest dowodem nie tylko na nasze rozumienie biznesu i na siłę metafor, ale też na nasze lenistwo. Myślenie o biznesie jako wojnie bywa automatyzmem, nieświadomym naśladownictwem, czy wręcz pójściem na łatwiznę. Coś mi podpowiada, że nie tego dla naszych organizacji chcemy. Dlaczego więc świadomie nie poszukać metafor, które tworzą organizacje, w jakich chcielibyśmy pracować?


Biznes to wspolpraca Czesci Wspolne

Buduję listę kontrolną wyrażeń, które wprowadzają nasze organizacje w stan wojny i których dlatego lepiej unikać. Szukam przykładów metafor, którymi te wojenne można zastąpić.

Przyłącz się. Dorzuć słowa i porównania wojenne, których warto unikać. Zaproponuj inne metafory, które pomogą biznes wytłumaczyć, ale nie wprowadzą go w stan wojny.

.

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

ZwINNE spotkania – część druga Zwinne spotkania - rozwiązaniem problemu nudnych i nieefektywnych spotkań firmowych? Ale jakie spotkania to zwinne spotkania? Jakie zasady spotkań st...
ZwINNE spotkania – część pierwsza Agile staje się coraz modniejszy. Zwinna organizacja IT - to oczywiste. Zwinny dział HR lub dział komunikacji - to modne. Zwinne spotkania - to jest t...
Format w komunikacji wewnętrznej Intranet, plakaty, social medai, video, spotkanie – ile narzędzi do dyspozycji, tyle formatów do wykorzystania. Bo w komunikacji liczy się nie tylko t...
Czy audyt komunikacji to dobry pomysł? Badanie zaangażowania wskazało problemy w komunikacji wewnątrz naszej firmy i chcemy się tym obszarem zająć. Czy audyt komunikacji to dobry pomysł? ...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>