Trendy, czyli podsumowanie FACE 2014

Autor:

Cóż byłby ze mnie za ekspert, gdybym nie podzieliła się swoimi przewidywaniami na 2015 rok! Tylko szkopuł w tym, że całkiem marna ze mnie wróżka, a prognozowanie na studiach zdałam dopiero za trzecim razem. Na szczęście są ludzie, którzy badaniem trendów zajmują się zawodowo i można oprzeć się na ich intuicji. A mowa tu o konsultantach GFMP i organizowanym przez nich seminarium FACE. Jego podsumowanie obiecywałam, jak tylko wróciłam z konferencji, czyli całe dwa miesiące temu… Ale jak widać co się odwlecze, to przyda się w sam raz na koniec roku.

FACE to seminarium międzynarodowe poświęcone komunikacji w organizacjach. Jedyne, jakie znam (jeśli znasz inne, koniecznie daj mi znać), skupione całkowicie na strategiach i projektach komunikacyjnych wewnątrz organizacji, z silnym zanurzeniem w najlepszych światowych praktykach, ale w dużym stopniu bazujące na doświadczeniu działających w Polsce firm. Każda konferencja twierdzi, że kształtuje trendy. Organizatorom FACE udaje się to w rzeczywistości.

Kiedy pierwszy raz trafiłam na FACE, o komunikacji w organizacji wiedziałam już trochę. Studia wyposażyły mnie w ostrą amunicję teorii komunikowania, komunikacji biznesowej lub komunikacji międzykulturowej. Ale jak te teorie przekuć na praktykę musiałam już kombinować sama i będąc na tak zwanym samodzielnym stanowisku bardzo potrzebowałam „odbić myśli” z kimś, dla kogo komunikacja wewnętrzna to też chleb powszedni. Dlatego, kiedy odkryłam GFMP i konferencje FACE, poczułam się trochę jak wędrowiec na pustyni, który widzi oazę. I nie była to na szczęście fatamorgana.

W tym roku FACE również nie zawiodło moich oczekiwań. Mottem przewodnim była osobowość organizacji, a więc samo sedno komunikacji. I oto, co z moich konferencyjnych notatek wynika dla nas wszystkich zajmujących się komunikacją w organizacjach w przyszłym roku (a pewnie i w przyszłych latach).


Profesjonalizacja

Materiały przygotowywane dla pracowników – od serwisów wewnętrznych po plakaty – u tych najlepszych stoją na najwyższym poziomie. To jest dokładnie ta sama jakość co dla zewnętrznych kampanii. Pod tym względem komunikacja wewnętrzna nie musi się już czuć, jak gorsza siostra PR. I choć traktowania pracowników jak klientów nie pochwalam, to w aspekcie opakowania treści im dedykowanych zrobię wyjątek.

O tym, że to dla niektórych naszych organizacji przyszłość świadczyć może ostatni przykład świątecznego filmu Drutexu. Porównajcie go z reklamą tejże firmy. Różnicę widać na pierwszy rzut oka. I o niwelowanie tej różnicy będzie coraz bardziej chodziło. Szczególnie w tych organizacjach, które uważają, że pracownicy są ich największą wartością.

Co to oznacza w nowym roku?

Już dziś zaplanuj większy budżet i poszukaj agencji, copywriterów i grafików, którzy będą mogli wesprzeć przygotowywaną przez Ciebie komunikację.


Media społecznościowe

Jeśli jeszcze masz wątpliwości – porzuć je. Nie ma odwrotu. Możemy udawać, że ich nie widzimy, ale to wcale nie sprawi, że znikną. Sposób komunikacji w organizacjach będzie musiał się zmienić. Tak się akurat złożyło, że występujący na konferencji eksperci mogli pochwalić się wewnętrznymi sieciami społecznościowymi i hiper podatnymi na personalizację treści intranetami. I wszyscy zgodnie powtarzali, że tak otwarta komunikacja, nie spowodowała jeszcze sytuacji, z której nie potrafiliby wybrnąć.

Co nie znaczy, że szkolenie z obecności w mediach społecznościowych nie będzie potrzebne. Ekspert zza oceanu Shell Holtz zauważył, że w globalnych korporacjach tego typu trening wsparty podstawowymi, firmowymi zasadami udzielania się w mediach, jest stałym elementem pierwszych dni w pracy.

Co to oznacza w nomy roku?

Warto przyjrzeć się wykorzystywanym narzędziom. Im bardziej odstają od „wolnorynkowej” rzeczywistości medialnej z wszechobecnym facebookiem, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie to trzeba zmienić. To także oznacza, że Twoja rola powinna coraz bardziej ewoluować w stronę nie twórcy, a brokera informacji. Jakich kompetencji Ci w tym kierunku brakuje?


Spalona ziemia

Czyli krajobraz po ostatnich 5 latach pudełkowych, gotowych i nie zawsze słusznych rozwiązań HR-owych. Z początku mocno mnie ta teza wzburzyła. Znam kilka działów HR i mam o nich jak najlepsze zdanie, a tu nagle słowo HR-owiec stało się prawie obelgą! Ale to nie pierwszy raz, kiedy w tym roku spotykam się z taka perspektywą. Mocno słychać ją w rozmowach z trenerami, „ten zły HR” wybrzmiewa też w rozmowach z dyrektorami i kierownikami. Jeśli potrzebujesz bliżej się takiej perspektywie przyjrzeć polecam cykl artykułów GFMP (uprzedzam, że bolesne, jeśli masz coś wspólnego z HR).

Co to oznacza w nowym roku?

Warto zatem sprawidzić, czy upadające znaczenie HRu nie odbiło się przypadkiem rykoszetem na roli komunikacji wewnętrznej. Zarówno ją umniejszając, jak wręcz przeciwnie – przekazując jej zadania, z którymi HR sobie średnio radził (jak na przykład budowanie zaangażowania). Odbudowanie autorytetu HRu może okazać się Twoim wyzwaniem, a przy okazji może leżeć w Twoim najlepiej rozumianym interesie.

Sprawdzi się? Obstawiam, że tak. A Ty?

A jeśli zastanawiasz się, jakie cele dla komunikacji w Twojej organizacji zaplanować w nowym roku, zachęcam do lektury wpisu o zadaniach komunikacji wewnętrznej.

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

Trendy w komunikacji wewnętrznej | 2018 Nie pamiętam roku, żeby trendy w komunikacji wewnętrznej prezentowały się równie optymistycznie. Nadchodzi wyjątkowo dobry czas dla komunikacji w orga...
4 x 4 Z okazji 4 urodzin bloga, trochę blogowej kuchni. Najlepsze teksty o komunikacji wewnętrznej opublikowane na łamach Części Wspólnych, czyli urodzinowe...
Grudniowy town hall meeting Town hall meeting to specyficzne narzędzie komunikacji. Town hall meeting podsumowujący rok jest jeszcze bardziej specyficzny. Na co zwrócić uwagę prz...
Wypalona komunikacja wewnętrzna Być może to znasz. Zmęczone oczy, pesymistyczny obraz własnej roli, ujemne pokłady entuzjazmu do nowych zadań. Wypalenie zawodowe. Nie omija naszej br...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>