Transparentność – przyszłość komunikacji wewnętrznej

Autor:

O ile personalizacja wydaje się tak pilna i potrzebna, że aż trudno uznać ją za przyszłość komunikacji wewnętrznej, o tyle transparentność budzi zdecydowanie inne uczucia. Już widzę przerażenie na twarzach szefów, którym powiemy o jawności takich na przykład wynagrodzeń wewnątrz organizacji, a tu jeszcze dzielić się tą informacją z całym światem. Co tam szefowie – sama nie wiem, czy chciałabym, żeby moje wynagrodzenie było jawne.

Raport Natalii Hatalskiej „Praca: Scenariusze przyszłości” nie pozostawia jednak wątpliwości. Transparentność to przyszłość komunikacji wewnętrznej. W perspektywie 5 do 20 lat czeka nas konfrontacja z oczekiwaniem coraz większej przejrzystości działań.

Prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości będziemy mieć do czynienia ze zjawiskiem określanym jako hipertransparentność – firmy będą musiały funkcjonować ze świadomością, że wszystko, co robią, może zostać podane do wiadomości publicznej.

PRACA: SCENARIUSZE PRZYSZŁOŚCI, Infuture  Hatalska  Foresight  Institute

Google nauczyło nas, że informacja jest dostępna. Organizacje – rządowe, biznesowe, a nawet niestety NGO, że warto im patrzeć na ręce. Oczekujemy więc jak największego dostępu do informacji. W teorii, żeby móc otrzymywane komunikaty weryfikować, w praktyce, żeby wiedzieć, że informacja na nas czeka.

Coraz trudniej brak informacji, zatajenie danych lub utrudnianie ich pozyskania tłumaczyć interesem organizacji lub pracujących w niej osób. Raporty roczne uważamy za oczywistość, ale hipertransparentność idzie dalej niż regularne raportowanie. Oznacza dostęp do surowych faktów i bieżących wydarzeń. Oznacza jawność procesów w firmie – od procesów zaopatrzenia, produkcji, sprzedaży, po procesy zarządzania ludźmi. Surowych, a więc takich, których nie zdążył opakować ani PR ani komunikacja wewnętrzna.

Czy będziemy w tej sytuacji jeszcze potrzebni? Jestem przekonana, że tak. Nawet jeśli nasza rola się znacznie zmieni, a sama nazwa „komunikacji wewnętrznej” odejdzie do lamusa. Surowe fakty to za mało – potrzebny jest jeszcze kontekst. I to powinno być nasze zadanie. Ale jestem w stanie też sobie wyobrazić sytuację, w której dział komunikacji zostanie złożony na ołtarzu jawności i transparentności jako relikt czasów propagandy.

Skoro więc przyszłość komunikacji wewnętrznej to transparentność, to na co się  przygotować?

Definicja jawności

Na długie rozmowy z działem prawnym. Ochrona wizerunku, prawa autorskie, prawo pracy, a za nimi wewnętrzne regulaminy wyznaczają granice jawności. A te nie zawsze idą w parze z hipertransparentnością. To dobrze – czasem pomaga to chronić prywatność, która też jest (kiedyś była?) wartością samą w sobie. Co innego jednak faktyczne przepisy, a co innego ich interpretacja i firmowe obyczaje.

Po dekrecie prezydenta Trumpa, do sieci wyciekło sporo wewnętrznych wiadomości prezesów firm zapowiadających troskę o pracowników wszystkich narodowości. Ich ujawnienie jest już złamanie wewnętrznej polityki poufności? A chwalenie się zadaniami i osiągnięciami w bieżącej pracy na LinkedIn to budowanie wizerunku organizacji, czy ujawnianie know-how?

W firmie Buffer po ujawnieniu płac wszystkich pracowników i podaniu ich do publicznej wiadomości w ciągu 30 dni liczba podań rekrutacyjnych wzrosła o około 229%.

PRACA: SCENARIUSZE PRZYSZŁOŚCI, Infuture Hatalska Foresight Institute – ThroughTheGlassDoor

Definicja pracownika

Czy odbiorca komunikacji wewnętrznej to wyłącznie osoba, która podpisała umowę o pracę i cały plik zobowiązań (w tym tych o poufności), wobec której mamy cały arsenał dyscyplinarnych sankcji za naruszenie dóbr organizacji? A zewnętrzny konsultant, który od czasu do czasu realizuje dla organizacji projekt? A praktykant? A kontraktor? A mama na urlopie wychowawczym? A były pracownik?

Ludzkie życie składać się będzie raczej z kilku następujących po sobie żyć, gdzie praca, edukacja i odpoczynek będą się nawzajem przenikać.

PRACA: SCENARIUSZE PRZYSZŁOŚCI, Infuture Hatalska Foresight Institute – Scenariusz WorkingForever

Według raportu Intuit do 2020 roku ok. 40% wszystkich amerykańskich pracowników będzie niezależnymi pracownikami zdalnymi, a do 2035 roku ma być ich już 50%.

PRACA: SCENARIUSZE PRZYSZŁOŚCI, Infuture Hatalska Foresight Institute – ScenariuszPeoplePerHour

Możemy zabezpieczać się klauzulami w umowach, ale, jak mawiała moja koleżanka z działu prawnego, umowy pisze się na czas wojny. A co w czasach pokoju? Każda z osób współpracujących z Twoją organizacją jest źródłem informacji o niej. I to źródłem wiarygodnym i opiniotwórczym (Edelman Trust Barometer pokazuje, że najchętniej ufamy ludziom tacy, jak my). Jakie straty dla wizerunku naszych organizacji powodujemy ograniczając komunikację z osobami, które są z nami tylko na chwilę?

Sprawdzam!

Transparentność nie jest tylko odpowiedzią na oczekiwania społeczeństw, ale również bezpośrednio przekłada się na funkcjonowanie gospodarki. Ludzie mają większe zaufanie do firm, które są transparentne.

PRACA: SCENARIUSZE PRZYSZŁOŚCI, Infuture Hatalska Foresight Institute – ThroughTheGlassDoor

Pora na bezwzględną prawdomówność.

Rolą komunikacji wewnętrznej jest budowanie kontekstu. Niestety pokusa, żeby kontekst lekko polukrować wybiórczą interpretacją przychylnych nam faktów wciąż jest silna. Parking 10 razy większy niż do tej pory! Tylko co z tego, skoro do tej pory mieliśmy 4 miejsca parkingowe dla 500 osób. Niby nie skłamaliśmy, ale wybór faktów znacząco zniekształcił przekaz.

Hipertransparentność nie tylko ułatwia reakcję „Sprawdzam!”, ale też zdecydowanie zwiększa jej szybkość. Potrafisz równie szybko odpowiedzieć? A może mechanizmy akceptacji centralnego komunikatu wciąż wymagają kilka dni? A czy ludzie związani z Twoją organizacją mają dostęp do faktów, które pozwolą im włączyć się w dyskusję, kiedy ta znajdzie się w opałach? Czy wiedzą, jak się do tego zabrać?

Kiedy zacząć działać?

Hipetransparentność to może odległa przyszłość komunikacji wewnętrznej, ale zacząć działać warto dziś. Z pełną świadomością, że to będzie żmudne i wymagające delikatności działanie. W końcu dokonujemy zamachu na jedno z fundamentalnych założeń prowadzenia biznesu w ubiegłym wieku – tajemnicę firmową. Osoby, z którymi przyjdzie Ci negocjować kolejne redefinicje jawności, mają pełne prawo czuć się zagrożone. Nic nie pomoże bagatelizowanie tego poczucia lub pobłażliwe traktowanie go jako reliktu ubiegłego wieku. „It’s fine to start small” – jak o budowaniu zaufania i przejrzystości wewnątrz organizacji pisze Laszlo Bock w Work Rules!.

Co zrobić dziś?

  • Przyjrzyj się definicji swojej roli – czy przypadkiem nie jest ograniczona wyłącznie do etatowych pracowników?
  • Przyjrzyj się politykom komunikacji – jakie informacje są zastrzeżone lub ograniczone tylko do grupy odbiorców? Z jakiego powodu? Czy taka polityka reglamentacji przynosi korzyści czy szkodzi zaufaniu i współpracy w Twojej organizacji?
  • Sprawdź, jakimi działaniami budujesz lojalność poszczególnych grup odbiorców. Lojalność rozumianą nie jako strach przed sankcjami, ale obopólne zaufanie i wewnętrzne zobowiązanie do działania na rzecz organizacji.
  • Pokazuj, jakimi informacjami o organizacji i w jaki sposób się dzielić.
  • Znajdź sprzymierzeńców – w dziale prawnym, w dziale HR, wśród menedżerów.
  • Podpatruj innych i korzystaj z ich doświadczeń. Tak o swoich wynagrodzeniach mówi na przykład Socjomania.

 

Pierwszy z trzech tekstów o trendach w środowisku pracy, które kształtować będą przyszłość komunikacji wewnętrznej znajdziesz tutaj. Teksty opierają się na raporcie PRACA: SCENARIUSZE PRZYSZŁOŚCI, Infuture Hatalska Foresight Institute, który znajdziesz tutaj i do którego lektury bardzo zachęcam.

.

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

ZwINNE spotkania – część druga Zwinne spotkania - rozwiązaniem problemu nudnych i nieefektywnych spotkań firmowych? Ale jakie spotkania to zwinne spotkania? Jakie zasady spotkań st...
ZwINNE spotkania – część pierwsza Agile staje się coraz modniejszy. Zwinna organizacja IT - to oczywiste. Zwinny dział HR lub dział komunikacji - to modne. Zwinne spotkania - to jest t...
Format w komunikacji wewnętrznej Intranet, plakaty, social medai, video, spotkanie – ile narzędzi do dyspozycji, tyle formatów do wykorzystania. Bo w komunikacji liczy się nie tylko t...
Partnerska komunikacja wewnętrzna to nie luksus Partnerska komunikacja wewnętrzna to nie luksus, to konieczność. Pani do tej pory pracowała w IT, tak? – bardzo często słyszę taki komentarz, kiedy r...

2 thoughts on Transparentność – przyszłość komunikacji wewnętrznej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>