START_egia: Po co?

Autor:

Z cyklu:  jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji?

Nie po co nam strategia komunikacji, bo na ten temat kilka słów już padło, ale po co chcemy się komunikować. Jaki efekt chcemy naszymi działaniami osiągnąć?

Najczęstsza odpowiedzi, którą słyszę na tak zadane pytanie, brzmi „chcemy, żeby informacja od kierownictwa docierała bez zakłóceń do wszystkich pracowników”. W tych bardziej zaawansowanych w temacie organizacjach dodają jeszcze „i z powrotem”. Cel ambitny i szlachetny i w pełni się z nim zgadzam. Trudno wyobrazić sobie dobrą strategię komunikacji, w której takie założenie się nie pojawia. A jednak, upierałabym się, że to raczej odpowiedź na pytanie Jak chcemy się komunikować? niż Po co?

A to dlatego, że to co w pytaniu Po co? najciekawsze, zostało w takiej odpowiedzi zawarte w słowie informacja. Słowie, które jest tyleż pojemne, co i puste. Jeśli nie dookreślimy, jakich informacji i w jakim celu potrzebujemy, nawet najlepiej zbudowaną strategię utopimy w szumie informacyjnym.

A więc po co chcemy się komunikować? Jaki obraz organizacji chcemy komunikacją wzmocnić? Jakie wartości i jaką kulturę organizacji promować? Na jakich obszarach działalności się koncentrować?

Skąd się tego dowiedzieć? Oczywiście najprościej sięgnąć po misję, wizję, wartości, strategię organizacji, co jak pokazuje praktyka, w cale takie proste być nie musi. Jeśli jednak nawet Twoja organizacja nie posiada spisanej strategii, to są w niej z pewnością osoby, które mają chociaż część odpowiedzi na te pytania – dyrektor generalny, szef HR, szef PR. Zaproponuj spotkanie i zapytaj:

  • jakie stawiają sobie cele na najbliższy czas? co trzeba zrobić, żeby je osiągnąć? po czym poznają, że je osiągnęli?
  • jakich zachowań oczekują od osób w organizacji? co wszyscy w organizacji powinni wiedzieć i rozumieć, żeby pomagać w realizacji celów ?
  • jaka organizacja i które jej cechy będą atrakcyjne dla klientów, kontrahentów, przyszłych pracowników, obecnych pracowników, środowiska lokalnego?
  • jakie zmiany lub ważne wydarzenia planują? jakie czekają ich wyzwania? jakie rysują się na ten rok możliwości?*

Wysłuchaj, przeanalizuj, znajdź części wspólne różnych spojrzeń na organizację i zbuduj z nich obraz organizacji. To będzie właśnie obraz, który wewnętrznymi działaniami komunikacyjnymi chcesz budować lub wzmacniać. To będzie odpowiedź na pytanie Po co?

* Przydatną i opartą na latach doświadczeń listę pytań i wskazówek, jak rozmawiać o komunikacji z zarządzającymi, publikuje w swojej książce Roger D’Aprix The Credible Company : Communicating with a Skeptical Workforce (2008, rozdział Research, strona 91). Listę jak i całą książkę szczerze polecam.

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

Trendy w komunikacji wewnętrznej | 2018 Nie pamiętam roku, żeby trendy w komunikacji wewnętrznej prezentowały się równie optymistycznie. Nadchodzi wyjątkowo dobry czas dla komunikacji w orga...
4 x 4 Z okazji 4 urodzin bloga, trochę blogowej kuchni. Najlepsze teksty o komunikacji wewnętrznej opublikowane na łamach Części Wspólnych, czyli urodzinowe...
Grudniowy town hall meeting Town hall meeting to specyficzne narzędzie komunikacji. Town hall meeting podsumowujący rok jest jeszcze bardziej specyficzny. Na co zwrócić uwagę prz...
Wypalona komunikacja wewnętrzna Być może to znasz. Zmęczone oczy, pesymistyczny obraz własnej roli, ujemne pokłady entuzjazmu do nowych zadań. Wypalenie zawodowe. Nie omija naszej br...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>