START_egia: CO?

S

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Pierwszy krok za nami – wiemy, po co się w organizacji komunikujemy i jaki jej obraz chcemy w ten sposób zbudować lub wzmocnić. Pora na kolejne pytanie: co będzie treścią komunikacji w naszej organizacji?

Niestety odpowiedź na pytanie co? przychodzi nam zbyt łatwo. Przecież wiemy, że brakuje informacji o osobach, które dołączają do zespołu, o odejściach, o awansach, zmianach stanowisk, o rekrutacji i możliwościach szkoleń, konferencjach, nowych zleceniach, o przeprowadzkach, integracji i bonusach. Nie tędy droga. W taki sposób wygenerujemy jedynie wysokiej klasy szum informacyjny marnując nasz wysiłek włożony w definiowanie odpowiedzi na pytanie po co?.

A my potrzebujemy treści, a nie szumu. Treść to coś więcej niż informacja. Treść to tematy, obszary, zagadnienia, o których rozmowa przybliży nas do rozumienia w organizacji w ten sam sposób. Treść oznacza, że informacje generowane przez samo funkcjonowanie naszej organizacji, umiejscowione zostaną w kontekście. Kontekście, który wynika z odpowiedzi na pierwsze pytanie – po co?. Wychodzimy zatem zawsze od wartości, wizji, celów. Jakie wiadomości pokażą naszą organizację w sposób, który przyczyni się do zbudowania lub wzmocnienia jej obrazu?

Nasza organizacja stawia na ludzi? Potrzebujemy zatem znaleźć formułę, żeby mogli przedstawiać swoje doświadczenia, wiedzę i pasję. Nasza firma skupia się na potrzebach klientów? Musimy poświęcić wystarczająco dużo miejsca ich charakterystyce i oczekiwaniom. W naszej organizacji zwiększamy efektywność? Wszelkie treści o wymaganiach rynku, klientach i konkurencji będą na wagę złota.

Oto lista kontrolna, która pomaga zweryfikować, czy nasza odpowiedź na pytanie co? jest pełna:

  1. Czy każdy z elementów obrazu organizacji przekłada się na konkretny obszar tematów, które chcesz komunikować?
  2. Czy każdy z aspektów działania organizacji jest uwzględniony? Czy zagadnienia biznesowe, hr-owe, zarządcze i administracyjne znajdują swoje odzwierciedlenie w wybranych obszarach?
  3. Czy wybrane tematy pozwolą wytłumaczyć planowane w organizacji zmiany lub ważne wydarzenia? (Zdecydowanie łatwiej tłumaczyć ideę rentowności organizacji zanim będzie trzeba wiązać ją z redukcją etatów lub zamrożeniem wynagrodzeń.)

A co z bonusami, awansami, szkoleniami i całym szumem administracyjno-hr-owym? Na tym etapie rozpisujemy go na wybrane przez nas cele. Jeśli chcemy mówić o rekrutacjach wewnętrznych, to nie dlatego, że są, ale dlatego, że zależy nam na rozwoju naszych ludzi. Na ostatnich dwóch etapach planowania strategii działania, kiedy będziemy zastanawiać się kiedy? i jak? komunikować, zdążymy jeszcze zweryfikować naszą odpowiedź na pytanie co?.

Dodaj coś od siebie