START_egia: CO?

Autor:

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Pierwszy krok za nami – wiemy, po co się w organizacji komunikujemy i jaki jej obraz chcemy w ten sposób zbudować lub wzmocnić. Pora na kolejne pytanie: co będzie treścią komunikacji w naszej organizacji?

Niestety odpowiedź na pytanie co? przychodzi nam zbyt łatwo. Przecież wiemy, że brakuje informacji o osobach, które dołączają do zespołu, o odejściach, o awansach, zmianach stanowisk, o rekrutacji i możliwościach szkoleń, konferencjach, nowych zleceniach, o przeprowadzkach, integracji i bonusach. Nie tędy droga. W taki sposób wygenerujemy jedynie wysokiej klasy szum informacyjny marnując nasz wysiłek włożony w definiowanie odpowiedzi na pytanie po co?.

A my potrzebujemy treści, a nie szumu. Treść to coś więcej niż informacja. Treść to tematy, obszary, zagadnienia, o których rozmowa przybliży nas do rozumienia w organizacji w ten sam sposób. Treść oznacza, że informacje generowane przez samo funkcjonowanie naszej organizacji, umiejscowione zostaną w kontekście. Kontekście, który wynika z odpowiedzi na pierwsze pytanie – po co?. Wychodzimy zatem zawsze od wartości, wizji, celów. Jakie wiadomości pokażą naszą organizację w sposób, który przyczyni się do zbudowania lub wzmocnienia jej obrazu?

Nasza organizacja stawia na ludzi? Potrzebujemy zatem znaleźć formułę, żeby mogli przedstawiać swoje doświadczenia, wiedzę i pasję. Nasza firma skupia się na potrzebach klientów? Musimy poświęcić wystarczająco dużo miejsca ich charakterystyce i oczekiwaniom. W naszej organizacji zwiększamy efektywność? Wszelkie treści o wymaganiach rynku, klientach i konkurencji będą na wagę złota.

Oto lista kontrolna, która pomaga zweryfikować, czy nasza odpowiedź na pytanie co? jest pełna:

  1. Czy każdy z elementów obrazu organizacji przekłada się na konkretny obszar tematów, które chcesz komunikować?
  2. Czy każdy z aspektów działania organizacji jest uwzględniony? Czy zagadnienia biznesowe, hr-owe, zarządcze i administracyjne znajdują swoje odzwierciedlenie w wybranych obszarach?
  3. Czy wybrane tematy pozwolą wytłumaczyć planowane w organizacji zmiany lub ważne wydarzenia? (Zdecydowanie łatwiej tłumaczyć ideę rentowności organizacji zanim będzie trzeba wiązać ją z redukcją etatów lub zamrożeniem wynagrodzeń.)

A co z bonusami, awansami, szkoleniami i całym szumem administracyjno-hr-owym? Na tym etapie rozpisujemy go na wybrane przez nas cele. Jeśli chcemy mówić o rekrutacjach wewnętrznych, to nie dlatego, że są, ale dlatego, że zależy nam na rozwoju naszych ludzi. Na ostatnich dwóch etapach planowania strategii działania, kiedy będziemy zastanawiać się kiedy? i jak? komunikować, zdążymy jeszcze zweryfikować naszą odpowiedź na pytanie co?.

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

Trendy w komunikacji wewnętrznej | 2018 Nie pamiętam roku, żeby trendy w komunikacji wewnętrznej prezentowały się równie optymistycznie. Nadchodzi wyjątkowo dobry czas dla komunikacji w orga...
4 x 4 Z okazji 4 urodzin bloga, trochę blogowej kuchni. Najlepsze teksty o komunikacji wewnętrznej opublikowane na łamach Części Wspólnych, czyli urodzinowe...
Grudniowy town hall meeting Town hall meeting to specyficzne narzędzie komunikacji. Town hall meeting podsumowujący rok jest jeszcze bardziej specyficzny. Na co zwrócić uwagę prz...
Wypalona komunikacja wewnętrzna Być może to znasz. Zmęczone oczy, pesymistyczny obraz własnej roli, ujemne pokłady entuzjazmu do nowych zadań. Wypalenie zawodowe. Nie omija naszej br...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>