Partnerska komunikacja wewnętrzna to nie luksus

Autor:

Partnerska komunikacja wewnętrzna to nie luksus, to konieczność.

Pani do tej pory pracowała w IT, tak? – bardzo często słyszę taki komentarz, kiedy rozmawiam z osobami z działów komunikacji o potrzebie partnerskiego traktowania ludzi pracujących w ich organizacjach. Tak jakby partnerska komunikacja wewnętrzna, o której tyle czytamy i słyszymy była zarezerwowana tylko dla potentatów z Doliny Krzemowej i zwariowanych startupów. U nas – w naszej firmie, w naszym kraju, w naszym regionie – takich potrzeb nie ma. Czyżby? Najnowszy raport emplo Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej pokazuje, że jest dokładnie odwrotnie i przy okazji obala też inne mity komunikacji wewnętrznej.

Mit: Szeregowi pracownicy w terenie nie potrzebują partnerskiej komunikacji

Pora spojrzeć prawdzie w oczy. Mimo całej naszej wiedzy i doświadczenia, miewamy w komunikacji wewnętrznej podejście zahaczające o dyskryminację i szowinizm. Trudno się dziwić – jako absolwenci szkół wyższych słuchaliśmy od podstawówki, że to najlepsi idą na studia, a ci którym się  nie uda, lądują w technikum lub zawodówce. Ucz się, bo inaczej będziesz pracował na taśmie lub na kasie – od dzieciństwa wpaja się nam brak szacunku do pracy jako takiej. I tak do naszych organizacji trafiamy uprzedzeni.

Lubimy myśleć o tych z dala od nas w centrali, jak o mniej zorientowanych, prostych (jeśli nie prostackich) i przede wszystkim niezainteresowanych. To dlatego gazetki zakładowe niebezpiecznie przypominają gazetki szkolne, a konkursy w terenie nie wzbijają się ponad poziom nadeślij zdjęcie z wakacji. Może też dlatego z taką otwartością przyjęto teorię kultury folwarku próbującą uchwycić rzeczywistość polskich organizacji.  – szczególnie te jej elementy, które pokazują bierność i unikanie odpowiedzialności przez pracowników szukających przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa. Raport emplo pokazuje, że tak nie jest i być nie musi.

str4_171% ankietowanych oczekuje otwartej i partnerskiej komunikacji. Jako partner medialny badania miałam dostęp do bardziej szczegółowych wyników i powiem Ci w sekrecie, tak samo uważają osoby z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym, jak i osoby z wyższym wykształceniem. Wskaźnik spada w grupie osób z wykształceniem zawodowym, ale do wciąż wysokich 55%. Korzyści partnerskiej komunikacji widzi 62,5% ankietowanych mieszkających na wsi i 69,54% mieszkających w małych miastach. Jakby na te wyniki nie patrzeć – ponad połowa osób pracujących w terenie oczekuje, że będą traktowane w komunikacji wewnętrznej po partnersku. Tak jak poszukujemy poczucia bezpieczeństwa, tak samo poszukujemy poczucia podmiotowości. Nie ma wymówek dla ignorowania tej potrzeby.

Mit: Ludzi interesuje tylko ich wynagrodzenie i bonusy

Znam wiele osób w komunikacji wewnętrznej, które z pełnym przekonaniem powtarzają, że ludzi interesuje tylko ich własne stanowisko pracy, podwyżka i bonusy. To świetna wymówka, żeby wytłumaczyć słabą frekwencję na spotkaniach z zarządem lub niskie statystyki sekcji jakość pracy w intranecie. Ale wiesz, równie dobrze jak ja, że to przecież nieprawda. Ludzi interesuje kierunek działań firmy, cele bezpośredniego szefa, cele innych działów. Ludzie chcą znać numerki i cyfry, chcą wiedzieć, jak idzie całej organizacji.

str6_1To prawda – to bywa trudniejszy temat do rozmowy albo ciekawego ogrania, ale tylko 5% ankietowanych nie była zainteresowana żadnym  z powyższych. I to pewne te 5%, które już są na okresie wypowiedzenia.

Mit: Pracownicy nie chcą się angażować

Pracownicy widzą i wiedzą o Twojej organizacji dużo i chcą ta wiedzą się dzielić. 75% ankietowanych chce mieć wpływ na organizację. I znowu – ten wpływ to może być drobne usprawnienie pracy swojego działu lub zespołu, a stworzenie takiej możliwości będzie przede wszystkim rolą szefa. Naszym zadaniem jest takie możliwości i sytuacje nagłaśniać.

str12_2Mit: Komunikacji wewnętrznej oczekuje się od działu komunikacji

Nie. Na szczęście. 7 na 10 badanych uważa, że za komunikację wewnętrzną odpowiadają bezpośredni przełożeni – liderzy, kierownicy, dyrektorzy, zarząd. Czy to oznacza, że jesteśmy niepotrzebni? Nie. To oznacza, że wśród naszych „klientów” są dwie grupy – pracownicy, którym dostarczamy zarówno narzędzi, jak i treści, oraz przełożeni, którym dostarczamy przede wszystkim narzędzi i umiejętności. Niestety, moje doświadczenie pokazuje, że często kierownicy nie są rozliczani z komunikacji ze swoimi ludźmi w sposób wystarczający, a działania komunikacyjne traktowane są jako „dla chętnych”. Jeśli więc pracujesz w dziale HR zadbaj o to, żeby jedno z podstawowych zadań kierowników miało odzwierciedlenie w ich opisach stanowisk i celach.

str8_1Mit: Komunikacja wewnętrzna jest skomplikowana

To system wzajemnych powiązań, naczyń połączonych – nie wiadomo, gdzie zacząć, za co się zabrać. Błąd. Zacznij od informacji kontaktowych, struktury, celów (w tym finansowych), celów działów i zespołów, celów przełożonego. To prawda, komunikacja w organizacji to system powiązanych ze sobą obszarów, ale jest kilka miejsc, w których możesz zacząć działać już dziś. Zdziwisz się, jak prosto odpowiedzieć na niektóre deficyty informacyjne.

Raport emplo Efektywność zaczyna się od komunikacji wewnętrznej, który z radością objęłam patronatem, to nie tylko wartościowe wyniki, ale i komentarze przedstawicieli firm, którzy na sobie przećwiczyli otwartą komunikację. Pobierz i sprawdź, czy i jak mogą Ci się przydać ich wnioski. Podsuń menedżerom w Twojej organizacji.

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

Wypalona komunikacja wewnętrzna Być może to znasz. Zmęczone oczy, pesymistyczny obraz własnej roli, ujemne pokłady entuzjazmu do nowych zadań. Wypalenie zawodowe. Nie omija naszej br...
CEO doceniają komunikację wewnętrzną 17 października 1973 roku na Wembley wydarzyła się historia. Polska reprezentacja powstrzymała angielską, strzeliła jedną z 50 najważniejszych bramek ...
Informacyjny detoks Less is more? Nie dla szefów Twittera. Tydzień temu serwis pochwalił się, że da swoim użytkownikom więcej - dokładnie 100% więcej - zwiększając liczbę...
Czy wdrożenie social media pobudzi dialog w organi... Mamy sygnały, że komunikacja wewnętrzna w naszej organizacji nie jest wystarczająco angażująca. Mało kto zagląda do intranetu, ludzie rzadko czytają o...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>