Matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej

Autor:

Matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej to moje ulubione narzędzie, które wspiera pracę w komunikacji w organizacji. A że na wsparciu i profesjonalizacji speców od komunikacji wewnętrznej mi zależy, to mam dla Ciebie nie tylko przykład takiej matrycy, ale i przewodnik po procesie jej budowania i wykorzystywania.

Wyobrażasz sobie profesjonalistę, który ma tylko umiejętności i doświadczenie, a nie ma potrzebnych mu do pracy narzędzi? Malarza bez pędzla, mechanika bez śrubokrętu, szewca bez dratewki? Albo szefa finansów, który ma doświadczenie z wielu firm i ukończony MBA, ale nie wykorzystuje budżetu, rachunku zysków i strat i nie monitoruje przepływu środków? Ja też nie. To dlaczego komunikacja ma być wyjątkiem?

Matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej

Matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej to jedno z podstawowych narzędzi komunikacji wewnętrznej. Niestety z reguły spotykam się z nim jako z reliktem audytu komunikacji, który kurzy się gdzieś na półkach. A to ewidentne marnotrawstwo potencjału. Dlatego w przewodniku pokazuję nie tylko, jak matrycę zbudować, ale też jak z niej korzystać.

Matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej ma za zadanie pomóc Ci zrozumieć i ogarnąć narzędziową stronę komunikacji W Twojej organizacji. Dlatego zbudowanie lub aktualizacja takiej matrycy przyda się przede wszystkim osobom, które:

  • rozpoczynają pracę w komunikacji wewnętrznej w danej organizacji,
  • przeprowadzają badanie komunikacji wewnętrznej w swojej organizacji,
  • stoją przed decyzjami o wdrożeniu nowych narzędzi lub planują narzędziowy detoks.

Poczucie kontroli nad sytuacją po zbudowaniu matrycy jest bezcenne, ale nie oszukujmy się, nie będzie trwało wiecznie. Dlatego, jeśli matryca ma być skuteczna, musi być aktualizowana i używana. Szczególnie przyda się do wdrażania w komunikacyjne dobre praktyki Twojej organizacji nowych osób – od Twoich bezpośrednich współpracowników, po szefów, asystentki, nowych pracowników. Pomoże też podejmować narzędziowe decyzje, tworzyć komunikacyjne plany i planować ewaluację narzędzi.

Z własnego doświadczenia mogę Ci też powiedzieć, że pomaga zbudować profesjonalny wizerunek Twojej roli. Tak jak po owocach poznają wartość naszej pracy, tak i po narzędziach prognozują jej efekty i oceniają nasz profesjonalizm. Matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej z jednej strony posiada formę przyjazną menedżerom wyższego stopnia, z drugiej pokazuje całościowy obraz, co pomaga pokazać Twoje strategiczne umiejętności.

Oczywiście, matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej to tylko narzędzie ze wszystkimi tego konsekwencjami. Nie jestem zwolennikiem przypisywania zbyt dużej roli narzędziom. Ale nie lubię też otoczki „czarnej magii”, która towarzyszy komunikacji w organizacjach postrzeganej czasem jako byt efemeryczny i niezdefiniowany. Jako profesjonaliści powinniśmy nie tylko móc wytłumaczyć, jakie cele realizujemy, ale i pokazać przekonywujące narzędzia, którymi to osiągamy. Matryca spokojnie może być jednym z nich.

Przewodnik

O ile mi wiadomo, to jeden z pierwszych tego typu przewodników po polsku. Jak każda wersja 1.0., obarczony jest pewnie swoimi niedoskonałościami, a już z pewnością pewną dozą literówek i nietrafionych przecinków ;) Jeśli czujesz, że potrzebuje uzupełnienia, koniecznie daj mi znać. Jeśli masz ochotę podyskutować o pewnych jego elementach – napisz tym bardziej. Tak jak matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej musi być dokumentem żywym, żeby była skutecznym, tak ten przewodnik nie jest raz na zawsze wykuty w skale. Chętnie o nim porozmawiam.

Klikaj i pobieraj. Nie musisz zostawiać żadnych danych, ani zapisywać na newsletter. Jeśli jednak uznasz, że warto – podziel się tym wpisem ze swoimi znajomymi.

matryca-narzedzi-komunikacji-wewnetrznej

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

ZwINNE spotkania – część druga Zwinne spotkania - rozwiązaniem problemu nudnych i nieefektywnych spotkań firmowych? Ale jakie spotkania to zwinne spotkania? Jakie zasady spotkań st...
ZwINNE spotkania – część pierwsza Agile staje się coraz modniejszy. Zwinna organizacja IT - to oczywiste. Zwinny dział HR lub dział komunikacji - to modne. Zwinne spotkania - to jest t...
Format w komunikacji wewnętrznej Intranet, plakaty, social medai, video, spotkanie – ile narzędzi do dyspozycji, tyle formatów do wykorzystania. Bo w komunikacji liczy się nie tylko t...
Czy audyt komunikacji to dobry pomysł? Badanie zaangażowania wskazało problemy w komunikacji wewnątrz naszej firmy i chcemy się tym obszarem zająć. Czy audyt komunikacji to dobry pomysł? ...

One thought on “Matryca narzędzi komunikacji wewnętrznej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>