Jesteś pracodawcą? Zatem wizerunek już masz.

Autor:

I to wcale nie jest dobra wiadomość.

A to dlatego, że w Polsce pracodawca to według pracowników wciąż jeszcze osoba, która chce ich wykorzystać.  Jak to wygląda w praktyce?

Po  miesiącach wyliczeń i prognoz, pod presją działu HR i kierowników, dyrektor firmy w końcu decyduje się na zarezerwowanie w budżecie na przyszły rok pewnej puli na podwyżki. Przekonany, że  to dobra wiadomość, zostawia ją sobie na koniec rocznej prezentacji dla pracowników. Dumny ogłasza uruchomienie środków na podwyżki, ale tłumnie zebrani na spotkaniu pracownicy nie reagują oklaskami. Ba – pocztą pantoflową dyrektor dowiaduje się kilka dni później, że tak naprawdę nikt w podwyżki nie uwierzył. Dlaczego? Tak zwany zdrowy rozsądek podsuwa pracownikom przekonanie, że przecież pracodawca oszczędza na wynagrodzeniach, żeby osiągnąć jak największy zysk. Pojawia się więc dysonans: dyrektor firmy robi coś sprzecznego z przekonaniami pracowników i ci muszą sobie taką sytuację wytłumaczyć. Zaakceptować wyjątek? Większość pracodawców oszczędza na pensjach, ale być może mój jest inny. A może pomóc sobie drugim przekonaniem? Wiadomo, że pracodawcy kłamią.

Zadaniem dla każdej organizacji jest stworzenie warunków, żeby zaakceptowanie wyjątku, a więc tak naprawdę dodanie lub wzmocnienie nowego przekonania, było dla pracowników rozwiązaniem łatwiejszym. To oznacza świadome i konsekwentne budowanie wizerunku organizacji już od pierwszego kontaktu z potencjalnym pracownikiem. A w praktyce?

  • Bądź fair. Zapewnij, że Twoja organizacja dotrzymuje złożonych obietnic. To ważne w przypadku umowy o pracę, specyfiki zadań, jak i drobnych bonusów. To ważne podczas rekrutacji, wdrażania pracowników i podczas ich pracy. Jeśli nie możesz dotrzymać zobowiązania, koniecznie dokładnie wytłumacz dlaczego.
  • Dbaj o pierwsze wrażenie. Proces rekrutacji, pierwsze dni  pracy to czas, kiedy jesteśmy skłonni zweryfikować nasze przekonania i kształtujemy swoje opinie. Ale …
  •  … nie generuj oczekiwań ponad stan. Twoja firma rzuca nowych pracowników na głęboką wodę, ale dział HR w materiałach rekrutacyjnych podkreśla szkolenia wprowadzające? Zmień materiały rekrutacyjne albo HR albo sposób działania firmy. Nie ma trudniejszych partnerów niż rozczarowani pracownicy.
  • Przygotuj się. Podczas tworzenia komunikatów zwracaj uwagę nie tylko na to, czy dana informacja jest dobra, czy zła dla odbiorców, ale też czy jest zgodna z ich przekonaniami. Jeśli trzeba zakomunikować wiadomość, która może być sprzeczna, przygotuj jak najwięcej dowodów potwierdzających jej wiarygodność, zastanów się kto mógłby ją przekazać, poszukaj odpowiedniego kontekstu.
  • Edukuj. Tłumacz warunki, w których działa Twoja firma. Pokazuj szerszy kontekst, dylematy zarządzających, siły oddziałujące na organizację. Im większa świadomość pracowników co do otoczenia, w którym działa firma, tym łatwiejszy dostęp do argumentów, których możemy użyć tłumacząc decyzje sprzeczne z przekonaniami.

A kiedy czujesz, że z danym przekonaniem nie da się jeszcze wygrać, spróbuj wykorzystać siłę „przeciwnika”. Skoro jak powszechnie wiadomo pracodawcy wyzyskują pracowników, to przecież i nasza firma nie cofnie się przed niczym, żeby swoich pracowników zatrzymać i jak najdłużej wykorzystywać. Nawet przed podwyżkami.

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

Trendy w komunikacji wewnętrznej | 2018 Nie pamiętam roku, żeby trendy w komunikacji wewnętrznej prezentowały się równie optymistycznie. Nadchodzi wyjątkowo dobry czas dla komunikacji w orga...
Grudniowy town hall meeting Town hall meeting to specyficzne narzędzie komunikacji. Town hall meeting podsumowujący rok jest jeszcze bardziej specyficzny. Na co zwrócić uwagę prz...
Wypalona komunikacja wewnętrzna Być może to znasz. Zmęczone oczy, pesymistyczny obraz własnej roli, ujemne pokłady entuzjazmu do nowych zadań. Wypalenie zawodowe. Nie omija naszej br...
Informacyjny detoks Less is more? Nie dla szefów Twittera. Tydzień temu serwis pochwalił się, że da swoim użytkownikom więcej - dokładnie 100% więcej - zwiększając liczbę...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>