Jeśli już musisz walczyć

Autor:

Mam dobrą wiadomość, dla wszystkich, którzy kochają rywalizację. Wyrzucenie metafory wojny z biznesowych korytarzy nie musi oznaczać całkowitego wyrzeczenia się walki. Postawienie sprawy albo motywująca do działania wojna, albo nudny i rozleniwiający pokój, jest błędne. I to nie tylko dlatego, że pokój wcale nie jest ani nudny ani rozleniwiający. Także dlatego, że nie każda walka oznacza wojnę. Walczymy o coś, walczymy z czymś, wreszcie walczymy ze swoimi słabościami. Walka zakłada wysiłek, zmagania, chęć wygranej, ale nie musi zakładać eksterminacji, nienawiści i całego tego przytłaczającego bagażu, jaki niesie ze sobą wojna.

Jeśli Już musisz walczyć…

walcz o coś, a nie z czymś

Co przychodzi Ci na myśl, kiedy słyszysz walka z terroryzmem? We mnie od razu pojawia się znużenie, zmęczenie i poczucie zagrożenia bez jakiegokolwiek celu na horyzoncie. A co czujesz słysząc walka o niepodległość? Ja czuję motywację, bo widzę cel, nawet jeśli jest odległy.

Jeśli więc chcesz opisywać swój biznes w kategoriach walki, to zastanów się o co walczysz, jaki ma być efekt i cel tych zmagań. Piłkarze walczą o konkretne miejsce w tabeli, olimpijczycy o medale, sufrażystki o prawo do głosu, rycerze o pół królestwa i rękę królewny. A Twoja organizacja o co walczy?

walcz z czymś, a nie z kimś

Walczymy z głodem i globalnym ociepleniem, ale walczyć możesz też z brudnymi chodnikami, brzydkimi książkami dla dzieci lub nudnymi spotkaniami w organizacji.

Jasne, jeśli walczysz z czymś nieuchwytnym, szukaj prób personifikacji (jak na przykład mały głód Danone), ale nigdy nie idź na skróty i nie stawiaj w miejscu problemu ludzi. Nawet tych, którzy za problem odpowiadają. W umiejętnie prowadzonej walce o coś, możesz ich dla sprawy wygrać. W walce z nimi o sprawę, stawiasz ich od razu na pozycjach obronnych i utrudniasz wspólne szukanie rozwiązania.

Nie walcz więc z kierownikami liniowymi, w których działach spadło zaangażowanie – razem z nimi walcz o zaangażowanie ich ludzi. Nie podoba Ci się polityka wynagrodzeń? Atak na ludzi z HRu nie rozwiąże sprawy.

walcz ze sobą, a nie z kimś

Pamiętasz finałowy pojedynek Harry’ego Pottera z Voldemortem? W filmie to tylko seria mniej lub bardziej zapierających dech w piersiach efektów specjalnych. A dlaczego? Bo Harry już jest zwycięzcą – kilkanaście minut wcześniej wygrał ze swoimi słabościami i lękami.

To co w dobrą historię angażuje nas najbardziej to pytanie, czy i jak nasz bohater znajdzie w sobie siłę do tej walki i jak pokona swoje niedoskonałości. Przeciwnik jest tylko katalizatorem wewnętrznych zmagań, a efekt ostatecznego starcia potwierdzeniem przemiany bohatera.

To właśnie siła i magnetyzm archetypu bohatera przezwyciężającego własne słabości. Wykorzystaj go w walce o lepszą wersję swojej organizacji.


Biznes to wspolpraca Czesci Wspolne

Buduję listę kontrolną wyrażeń, które wprowadzają nasze organizacje w stan wojny i których dlatego lepiej unikać. Szukam przykładów metafor, którymi te wojenne można zastąpić.

Przyłącz się. Dorzuć słowa i porównania wojenne, których warto unikać. Zaproponuj inne metafory, które pomogą biznes wytłumaczyć, ale nie wprowadzą go w stan wojny.

.

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

Wypalona komunikacja wewnętrzna Być może to znasz. Zmęczone oczy, pesymistyczny obraz własnej roli, ujemne pokłady entuzjazmu do nowych zadań. Wypalenie zawodowe. Nie omija naszej br...
CEO doceniają komunikację wewnętrzną 17 października 1973 roku na Wembley wydarzyła się historia. Polska reprezentacja powstrzymała angielską, strzeliła jedną z 50 najważniejszych bramek ...
Informacyjny detoks Less is more? Nie dla szefów Twittera. Tydzień temu serwis pochwalił się, że da swoim użytkownikom więcej - dokładnie 100% więcej - zwiększając liczbę...
ZwINNE spotkania – część druga Zwinne spotkania - rozwiązaniem problemu nudnych i nieefektywnych spotkań firmowych? Ale jakie spotkania to zwinne spotkania? Jakie zasady spotkań st...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>