Czy wdrożenie social media pobudzi dialog w organizacji?

Autor:

Mamy sygnały, że komunikacja wewnętrzna w naszej organizacji nie jest wystarczająco angażująca. Mało kto zagląda do intranetu, ludzie rzadko czytają ogólnofirmowe maile, na spotkaniach z zarządem pracownicy nie chcą zadawać pytań. Zastanawiamy się nad wdrożeniem wewnętrznych social mediów. Czy to dobre rozwiązanie? Czy wdrożenie social media pobudzi dialog w organizacji?

Czy wdrożenie social media pobudzi dialog w organizacjiOczywiście, to zależy.

Tak, jeśli problemy z zaangażowaniem pracowników w komunikację wynikają ze stosowanych obecnie narzędzi.

Jeśli masz pewność, że powodem są archaiczny intranet i zbyt dużo, to istotnie wewnętrzne social media mogą zadziałać. Przejąć ciężar części maili, rozpromować treści z Intranetu i zachęcić ludzi do dzielenia się swoim zdaniem lub treściami w formie bardziej intuicyjnej i części z nas zdecydowanie bliższej. Oczywiście, pod warunkiem, że będą dobrze wdrożone – bo jak każde narzędzie wymagają dobrego zdefiniowania zasad i sposobów wykorzystania i grona ambasadorów, które pociągnie za sobą przysłowiowe tłumy.

Nie, jeśli brak zaangażowania wynika z kultury organizacji.

Jeśli do tej pory za zadawanie pytań dostawało się tak lub inaczej po łapach, jeśli intranet był serwisem informacyjnym bez możliwości komentowania, jeśli pytania z sali były podczas spotkań zarządu ustawione, a i tak odpowiedzi na nie nic nie wnosiły – wewnętrzne social media nic nie zmienią. Prędzej staną się kolejnym cmentarzyskiem komunikacyjnych dobrych chęci i wiejącym pustkami narzędziem organizacyjnej poprawności. A trzeba przyznać, że w takim formacie, wszelkie wysiłki malowania trawy szczególnie biją po oczach.

Być może, jeśli wewnętrzne social media mają być sposobem zmiany kultury organizacyjnej.

Jeśli masz pewność, z czego wynika brak dialogu w organizacji i że social media będą w stanie na tę potrzebę odpowiedzieć, to warto spróbować. Pamiętaj tylko, że takie działanie ma sporo cech zawracania kijem Wisły. Może się udać, ale trzeba mieć i mocny kij i dużo sił. Do wdrożenia narzędzia konieczna będzie nie tylko strategia wdrożenia, ale i mocna kampania promocyjna i jeszcze silniejsze  wsparcie kadry zarządzającej. Wśród ambasadorów musisz mieć szefostwo, najlepiej z prezesem na czele, ale i liderów nieformalnych. I co najważniejsze – wdrożenie social media nie może być w takim przypadku jednym sposobem, w jaki próbujesz kulturę organizacji zmieniać.


Pierwszą i najważniejszą zasadą, jaką wpojono mi na studiach ekonomicznych jest ta, że na większość pytań dotyczących biznesu, zarządzania, mikro- i makroekonomii odpowiadać należy „to zależy”.

Z komunikacją w naszych organizacjach nie jest inaczej. Rzadko odpowiedź na codzienne dylematy jest prosta. Na szczęście nie znaczy to, że nie można próbować podpowiedzieć, czy poradzić. I temu służyć będą te krótkie posty, dla których inspiracją są pytania, jakie dostaję od Was – Moich Czytelników i Kontrahentów.

Jeśli chcesz, żeby to na Twoje pytanie pojawiła się tu odpowiedź, napisz lub zadaj pytanie w komentarzu.


 

I jeszcze o komunikacji wewnętrznej

Wypalona komunikacja wewnętrzna Być może to znasz. Zmęczone oczy, pesymistyczny obraz własnej roli, ujemne pokłady entuzjazmu do nowych zadań. Wypalenie zawodowe. Nie omija naszej br...
CEO doceniają komunikację wewnętrzną 17 października 1973 roku na Wembley wydarzyła się historia. Polska reprezentacja powstrzymała angielską, strzeliła jedną z 50 najważniejszych bramek ...
Informacyjny detoks Less is more? Nie dla szefów Twittera. Tydzień temu serwis pochwalił się, że da swoim użytkownikom więcej - dokładnie 100% więcej - zwiększając liczbę...
ZwINNE spotkania – część druga Zwinne spotkania - rozwiązaniem problemu nudnych i nieefektywnych spotkań firmowych? Ale jakie spotkania to zwinne spotkania? Jakie zasady spotkań st...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>