Budujemy netykietę

Był kiedyś taki film „You’ve got mail”, w którym radosny i ciepły głos informował uradowaną Meg Rayan o nowej wiadomości. Były kiedyś czasy bez spamu i dziesiątek maili dziennie, kiedy nowa wiadomość była wydarzeniem. I to wydarzeniem radosnym. Dzisiaj dźwięk programu informującego o nowym e-mailu brzmi jak głaz toczący się po rumowisku, spod którego ledwo wystaje mój laptop. Daleko do radosnej atmosfery świętowania.

Co się wydarzyło w międzyczasie? Otrzymaliśmy narzędzia do wysyłania niezliczonej liczby wiadomości, ale nie dostaliśmy wskazówek, jak je formułować. Czytaj dalej

Keep Calm and Communicate

keep calmKomunikacja wewnętrzna rodzi się w mrokach zaciemnionego przed bombardowaniami Londynu, gdzie brytyjskie Ministerstwo Informacji w przytłumionym świetle lampek biurowych przygotowuje kolejną kampanię informacyjną. Trzeba przypomnieć mieszkańcom, jak mają zachowywać się podczas wojny. Trzeba przekonać, co powinni czuć wobec wrogich nalotów i wrogiej propagandy. II wojna światowa toczy się równie intensywnie na linii frontu, co w świadomości i sercach ludności cywilnej. I o te serca i świadomość trzeba walczyć. A raz wypracowane metody świetnie sprawdzą się także po wojnie. I to nie tylko w zarządzaniu państwem.

Tak przynajmniej twierdzi John Smythe, który od działań informacyjnych brytyjskiego rządu wyprowadza genezę komunikacji wewnętrznej. Czytaj dalej

Rakiem

Czyli jak wycofać się z klasą?

Inicjatywa pracowników po pierwszych miesiącach zapału wytraca na szybkości i zamiera. Po roku testowania nowego strategicznego kierunku, okazuje się, że nie tędy droga i dalszych działań w tym obszarze już nie przewidujemy. Nie udaje się nam zebrać chętnych na planowane warsztaty.
Bywa.  Czasem trzeba się wycofać. Czytaj dalej

Święta, święta i …?

Kiedy na przestrzeni dwóch tygodni mamy kumulację świąt wszelkiego rodzaju – od religijnych, przez państwowe, po świeckie – nie mam wątpliwości. Każdy potrzebuje świąt. I wyjątkowo nie boję się tu słowa „każdy”, bo nie ja to wymyśliłam, ale Kohelet ponad 2300 lat temu. A to oznacza, że Twoja organizacja nie jest tu żadnym wyjątkiem.

Ale świętowanie do łatwych nie należy. Czytaj dalej

START_egia: Jak?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

To już ostatnie pytanie, na które potrzebujemy odpowiedzieć, zanim nasza strategia komunikacji wewnętrznej będzie gotowa. Jakimi narzędziami chcemy się posługiwać w naszej organizacji?

Celowo stawiam je na końcu, bo mam wrażenie, że daliśmy się nabrać mitycznej mocy narzędzi. Czytaj dalej

START_egia: Kiedy?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

O ironio – tekst o terminach w komunikacji, publikuję z opóźnieniem! A przecież w komunikacji liczy się czas. A co konkretnie? Na studiach nauczyli mnie odpowiadać „to zależy”, spróbuję jednak sformułować kilka zasad podpowiadających kiedy komunikować. Czytaj dalej

Siła zasad

Wyobraź sobie grupę szkoleniową, w której skład wchodzą naukowcy i wykładowcy. Czternaście par oczu egzaminujących wzrokiem, lekko uniesione brwi, zmarszczone czoła, kąciki ust powoli opadające w wyrazie uprzejmej, ale jednak pogardy.

Właśnie zaproponowałam uzgodnienie zasad komunikacji, które będą obowiązywały nas w cyklu szkoleniowym. Zasad komunikacji! Czytaj dalej

START_egia: Kto?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Pora zastanowić się, kto powinien być naszym nadawcą i jak zbudować strategię komunikacji wewnętrznej, żeby mu pomóc. Wróćmy zatem na chwilę do notatek z poprzednich etapów. Definiowanie celu strategii zaprowadziło nas do osób, które potrafią określić wizję i wartości organizacji. Oto i pierwsza grupa nadawców – prezes, CEO, szef HR, dyrektorzy. Definiowanie potrzeb odbiorców podpowiedziało nam, od kogo i jakiego typu informacje chcieliby oni otrzymywać. Prawdopodobnie do listy dopiszemy w ten sposób kilka kluczowych osób w administracji i HR oraz z pewnością bezpośrednich przełożonych. Czy byliby to już wszyscy? Może jeszcze kilkanaście lat temu tak, ale nie dziś. Dziś każdy z nas odbiorców deklaruje, że chce być także nadawcą. Zatem dopisujemy trzecią grupę – ogół pracowników. Czytaj dalej

Smart

Sezon targów pracy za pasem. W działach HR i PR trwają teraz ostatnie szlify tekstów ulotek reklamowych oraz stron poświęconych rekrutacji. W marcu okaże się, że wśród nas funkcjonują wyłącznie firmy innowacyjne, zatrudniające specjalistów, oferujące pracę w wyjątkowej atmosferze, stawiające na rozwój swoich pracowników i pracę zespołową.

Ciekawe, czy znajdzie się ktoś odważny przyznać, że w czymś od konkurencji odstaje. Co wcale nie znaczy, że jest gorszy.

[vimeo http://vimeo.com/64212377]

START_egia: Komu?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Mądrzy ludzie powiadają – posłuchaj zanim powiesz. I na tym trzeba się przede wszystkim skupić podczas kolejnego etapu budowania strategii komunikacji wewnętrznej. Na słuchaniu. Nie uda się bowiem zbudować skutecznej strategii komunikacji wewnętrznej bez dobrej znajomości naszych odbiorców.

Słuchaj, obserwuj, pytaj, badaj. Czytaj dalej

START_egia: CO?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Pierwszy krok za nami – wiemy, po co się w organizacji komunikujemy i jaki jej obraz chcemy w ten sposób zbudować lub wzmocnić. Pora na kolejne pytanie: co będzie treścią komunikacji w naszej organizacji?

Niestety odpowiedź na pytanie co? przychodzi nam zbyt łatwo. Czytaj dalej