START_egia: Jak?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

To już ostatnie pytanie, na które potrzebujemy odpowiedzieć, zanim nasza strategia komunikacji wewnętrznej będzie gotowa. Jakimi narzędziami chcemy się posługiwać w naszej organizacji?

Celowo stawiam je na końcu, bo mam wrażenie, że daliśmy się nabrać mitycznej mocy narzędzi. Czytaj dalej

START_egia: Kiedy?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

O ironio – tekst o terminach w komunikacji, publikuję z opóźnieniem! A przecież w komunikacji liczy się czas. A co konkretnie? Na studiach nauczyli mnie odpowiadać „to zależy”, spróbuję jednak sformułować kilka zasad podpowiadających kiedy komunikować. Czytaj dalej

Siła zasad

Wyobraź sobie grupę szkoleniową, w której skład wchodzą naukowcy i wykładowcy. Czternaście par oczu egzaminujących wzrokiem, lekko uniesione brwi, zmarszczone czoła, kąciki ust powoli opadające w wyrazie uprzejmej, ale jednak pogardy.

Właśnie zaproponowałam uzgodnienie zasad komunikacji, które będą obowiązywały nas w cyklu szkoleniowym. Zasad komunikacji! Czytaj dalej

START_egia: Kto?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Pora zastanowić się, kto powinien być naszym nadawcą i jak zbudować strategię komunikacji wewnętrznej, żeby mu pomóc. Wróćmy zatem na chwilę do notatek z poprzednich etapów. Definiowanie celu strategii zaprowadziło nas do osób, które potrafią określić wizję i wartości organizacji. Oto i pierwsza grupa nadawców – prezes, CEO, szef HR, dyrektorzy. Definiowanie potrzeb odbiorców podpowiedziało nam, od kogo i jakiego typu informacje chcieliby oni otrzymywać. Prawdopodobnie do listy dopiszemy w ten sposób kilka kluczowych osób w administracji i HR oraz z pewnością bezpośrednich przełożonych. Czy byliby to już wszyscy? Może jeszcze kilkanaście lat temu tak, ale nie dziś. Dziś każdy z nas odbiorców deklaruje, że chce być także nadawcą. Zatem dopisujemy trzecią grupę – ogół pracowników. Czytaj dalej

Smart

Sezon targów pracy za pasem. W działach HR i PR trwają teraz ostatnie szlify tekstów ulotek reklamowych oraz stron poświęconych rekrutacji. W marcu okaże się, że wśród nas funkcjonują wyłącznie firmy innowacyjne, zatrudniające specjalistów, oferujące pracę w wyjątkowej atmosferze, stawiające na rozwój swoich pracowników i pracę zespołową.

Ciekawe, czy znajdzie się ktoś odważny przyznać, że w czymś od konkurencji odstaje. Co wcale nie znaczy, że jest gorszy.

[vimeo http://vimeo.com/64212377]

START_egia: Komu?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Mądrzy ludzie powiadają – posłuchaj zanim powiesz. I na tym trzeba się przede wszystkim skupić podczas kolejnego etapu budowania strategii komunikacji wewnętrznej. Na słuchaniu. Nie uda się bowiem zbudować skutecznej strategii komunikacji wewnętrznej bez dobrej znajomości naszych odbiorców.

Słuchaj, obserwuj, pytaj, badaj. Czytaj dalej

START_egia: CO?

Z cyklu jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Pierwszy krok za nami – wiemy, po co się w organizacji komunikujemy i jaki jej obraz chcemy w ten sposób zbudować lub wzmocnić. Pora na kolejne pytanie: co będzie treścią komunikacji w naszej organizacji?

Niestety odpowiedź na pytanie co? przychodzi nam zbyt łatwo. Czytaj dalej

START_egia: Po co?

Z cyklu:  jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji?

Nie po co nam strategia komunikacji, bo na ten temat kilka słów już padło, ale po co chcemy się komunikować. Jaki efekt chcemy naszymi działaniami osiągnąć?

Najczęstsza odpowiedzi, którą słyszę na tak zadane pytanie, brzmi „chcemy, żeby informacja od kierownictwa docierała bez zakłóceń do wszystkich pracowników”. W tych bardziej zaawansowanych w temacie organizacjach dodają jeszcze „i z powrotem”. Cel ambitny i szlachetny i w pełni się z nim zgadzam. Trudno wyobrazić sobie dobrą strategię komunikacji, w której takie założenie się nie pojawia. A jednak, upierałabym się, że to raczej odpowiedź na pytanie Jak chcemy się komunikować? niż Po co? Czytaj dalej

START_egia

Rozpoczynam cykl, jak strategia komunikacji wewnętrznej pomaga wystartować specjalistom ds. komunikacji.

Zapraszam do wspólnego budowania. Od stycznia startuję z cyklem artykułów prowadzących przez kolejne etapy definiowania strategii komunikacji wewnętrznej. 6 pytań i 6 kroków, które pozwolą sprawnie i kompleksowo przyjrzeć się zaplanowanym już działaniom bądź też  je dopiero zaplanować. Będą i wskazówki i konkretne narzędzia, będą ważne pytania i garść inspiracji. Na dobry start w Nowy Rok.

A dlaczego? Bo jestem przekonana, że strategia przydaje się każdemu, kto zajmuje się komunikacją w organizacji. Z co najmniej trzech powodów. Czytaj dalej

Jesteś pracodawcą? Zatem wizerunek już masz.

I to wcale nie jest dobra wiadomość.

A to dlatego, że w Polsce pracodawca to według pracowników wciąż jeszcze osoba, która chce ich wykorzystać.  Jak to wygląda w praktyce?

Po  miesiącach wyliczeń i prognoz, pod presją działu HR i kierowników, dyrektor firmy w końcu decyduje się na zarezerwowanie w budżecie na przyszły rok pewnej puli na podwyżki. Przekonany, że  to dobra wiadomość, zostawia ją sobie na koniec rocznej prezentacji dla pracowników. Dumny ogłasza uruchomienie środków na podwyżki, ale tłumnie zebrani na spotkaniu pracownicy nie reagują oklaskami. Ba – pocztą pantoflową dyrektor dowiaduje się kilka dni później, że tak naprawdę nikt w podwyżki nie uwierzył. Dlaczego? Czytaj dalej

Surowo, czyli obiektywnie

Zatrudniliśmy w tym roku 173 osoby.

I co z tego? Rozwijamy się, jest przyszłość przed nami? A może mamy kiepską efektywność i potrzeba więcej rąk do pracy? Ci nowi coraz gorzej sobie radzą. To ciekawe, ile osób w tym roku odeszło, skoro aż 173 musieli zatrudnić? Ciekawe, gdzie będą siedzieć? Może będę musiał zmienić pokój? Pewnie dostawią nam biurka, a i tak już się ruszyć nie da. Przydzielą mi jakiegoś żółtodzioba do podszkolenia? Znowu trzeba będzie od nowa wszystko tłumaczyć. I jeszcze wyniki zespołu spadną i po premii kwartalnej. Chyba w tamtym roku było 182 osoby, a więc kryzys – zwalniamy jednak tempo rozwoju? Nowych podszkolą i mnie zwolnią, bo już za drogi jestem?

Surowe dane kuszą ułudą obiektywizmu, ale liczby bez komentarza nie są wbrew pozorom receptą na obiektywną informację. Czytaj dalej